Saturday, April 10, 2010

update baik punya....:)


salam.....

da lma xupdate kat cni(ayat basic nak stat)...

sy agak sibuk dgn mcm2 perkara sebelum sy menamatkan master sy dgn jayanya..insyaallh.doakan sy ye kwn2....xde pape yg menarek pun dlm kehidupan seharian sy jas nak kongsi seikit beberapa peringatan...

Sy ingin berkongsi kalam Allah yg begitu menyentuh sanubari setiap kali dilanda ujian..

Firman Allah yg bermaksud:

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia
mendapat pahala dari kebajikan yang diusahakannya dan ia mendapat seksaan( dari
kejahatan) yang dikerjakannya.(Mereka berdoa), ya Tuhan kami, jgnlah Engkau
hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami janganlah engkau
bebankan keatas kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan keatas ke
atas org2 sebelum kami. Ya Tuhan kami, jgnlah engkau pikulkan keatas kami apa
yang x sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami ampunilah kami dan rahmatilah
kami. Engkaulah Penolong kami maka tolonglah kami terhadap kaum org yg kafir."

Sesungguhnya, Allah tidak sedikitpun menzalimi hamba-hambanya, krn Dia telah menciptakan kita dengan penuh kasih sayangnya, dan diletakkan kita di tempat yg terpuji..Tidak mungkin sesekali Allah membebani hamba-hambanya diluar kemampuan, krn Allah sedia mengetahui bahawa kita ini bersifat lemah. Justeru marilah kita bersangka baik dgn Pencipta kita...

Sebuah hadis qudsi ada menyebut..

"Wahai hamba-hambaKu, sesungguhnya Aku telah mengharamkan perbuatan zalim ketas diri Ku dan Aku jadikan kezaliman keatas diri kalian sebagai sesuatu yg diharamkan, maka jgnlah kalian saling menzalimi.."

" Wahai hamba-hambaKu,kalian semuanya sesat, kecuali org yg telah Aku beri petunjuk, maka mintalah kalianpetunjuk dariKu, nescya Aku berikan kalian petunjuk."

"Wahai hamba-hambaKu, kalian semuanya lapar, kecuali org yg telah Aku beri makan, maka mintalah makanan kpdKu,nescaya Aku beri kalian makan."

Wahai hamba-hambaKu, kalian semuanya telanjang kecuali org yg telah aku beri pakaian.,maka mintalah pakaian dariKu, nescaya Aku beri kalian pakaian."

Wahai hamba-hambaKu, sungguh kalian berbuat dosa pada waktu malam dan siang, dan Aku adalah Dzat Yang Maha Mengampuni dosa, maka mintalah ampunan kpdKu, nescaya Aku ampuni dosa kalian."

Wahai hamba-hambaKu,sungguh sesekali kalian tidak akan mampu melakukan kemudaratan yg akan menimbulkan kemudratan kpdKu, Sesekali kalian juga tidak akan mampu melakukan kemanfaatan yg akan memberi kemanfaatan kpdKu."

Wahai hamba-hambaKu, jikalau kalian yg terdahulu dan yg terakhir dari manusia dan jin semuanya memiliki ( hati sebagaimana) hati org yg paling takwa, maka hal itu tidak akan menambah (keagungan) sedikitpun didalam kerajaanKu."

Lihatlah betapa kasihnya Allah s.w.t kpd hamba-Nya..tidak mungkin Allah menzalimi hambaNya melainkan kitalah yg menzalimi diri kita sendiri..Diharapkan peringatan mengenai Allah yang sedikit ini mampu mengubati jiwa kita semua..insylh...Sama2lah kita melengkapi dalam mencari keredaan Allah krn itulah "goal",tujuan kehidupan kita..


Wallahualam....

2 comments:

Ana FyruZ said...

i love this article.. :) All the masyitah!!.. Masih tergiang2 lagi masyitah bersemangat mahu teruskan perjuangan ini.. Semoga ALLAH memudahkan segala urusan masyitah dan semua sahabat2 semua.. amin:)

marsitah said...

terima kasih fairus..doakan kmi semoga istiqamah dlm meneruskan perjuangan kmi ini....berjihad itu mmg sgt penat fairus...semoga Allah membantu kami...kmi bkanlah seapa pun fairus...just insan kerdil..huhuhu...doakan kami...:)..syg fairus...sudah lma x sembang dgnfairus...