Saturday, October 10, 2009

ringkasan untukku....

salam....

testing2 1,2,3......

ari ni frust gler r dgn diri ini......semalam jnji dgn seorg sahabat utk join program PPMUSM.program bersama anak yatim..tp disebabkan kesilapan aku sendiri...aku x terjoin..huhuhu...adela sebabnya...segan lak nak nyatakan disini...kpd sahabatku yg mengajak join program 2, org mintak maaf ek...kalo ade program pape lgi gtau la...mmg nak ikot..tp disebabkan kesilapan aku.....xbleh pegi..sedih 2 sedih la jgak.....

tp ade gak balasanya,disebabkan aku x g program 2..aku leh pegi halaqah....tp mlm la....
aku rasa jiwa aku terisi la jak selepas meninggalkan medan tarbiah lebih kurg sebulan..bygkan lme gler.....patotla jiwa aku selalu kacau bilau...huhuhu....disini nak berkongsi sedikit ape yg aku dpt td....dlm kita nak beribadah,sebenarnya bnyak halangan2 yg boleh menggangu kita sebenarnya...Antara faktor-faktornya ialah halangan dalaman dan luaran...Halangan beribadah dari segi dalaman adalah datangnya dari nafsu kita sendiri... Nafsu sentiasa akan menggoda kita...Kita hendaklah sentiasa mengawal nafsu kita krn jika kita tidak mengawal nafsu kita, ia akan menjadi lebih berat dan halangan untuk kita beribadah menjadi lebih berat..Actually kalo x silap aku la nafsu ni boleh dikawal dgn kita berpuasa...Halangan yg kedua plak dari aspek luaran iatu daripada syaitan itu sendiri yg akan menghalang kita drpd beribadah...Semua org pun thukan syaitan sentiasa akan menyesat manusia sehinga kiamat...Yang kedua untuk aspek luaran plak ialah manusia...Kdg2 manusia juga menjadi sebab dan halangan untuk kita beibadah..Korg pikir la sendiri ek...Yang ketiga lak ialah keangkuhan..Manusia terkenal dgn sikap angkuh nya...sehingga seringkali melupakan siapa pencipta....Dan akhir sekali halangan beribadah ialah apabila manusia disibukkan dgn banyak hal duniawi....Actually kita x mampu nak elak halangan2 ni tp kita cuba mengawalnya....

Jika sape2 la tnye aku ape yg halangan2 aku untuk beribadah...mmgla syaitan sentiasa ada..tp aku rasa diri aku sendiri yg menyebabkan halangan2 aku untuk beribadah....cntohnya kdg2 malas gler....kdg2kan aku rasa x yakin sgt bila aku nak beribadah...aku rasa adakah ibadah aku diterima Allah???aku rasa mungkin ibadah aku x diterima Allah, baik xyah buat... so 2 la sebabnya aku jd malas gler...itu ble tyme aku tgh down....pas 2 sebab kedua lak mgkin sebab manusia....kdg2 aku segan nak beribadah..cthnya nak solat dhuha ke,tahajjud ke wateverla...aku segan r kat family aku n org2 disekelilingku...aku pun bkn berasal dri yg kefahaman agama yg mantap2..ble aku menapak kat usm ni la bru aku tahu bab2 agama ni..tp aku bersyukur la apa yg aku ada skang jika dibandingkan dgn diriku yg dlu2.....walaupun sedikit sgt ilmu ku....huhuhu...kdg2 aku sedih tgk org lain mantap je ilmu agama diorg..yg aku ni masih terkedek2 bru blaja...bru knal dhuha,tahajud,mathurat n .......tp aku bersyukur ape ygaku ada skang nih....emo lak aku nih....
Actually dlm setiap apa yg kita lakukan, cthya nak beribadat jgn kita bergantung kepada semangat....cthnya mcm diriku ni nak wat pe bnda semua kne ada smgt lu bru leh bt keje...kdg2 tu nak solat ke nak g usrah pun kne da semangat bru bleh nak wat...AWAS JANGAN JD MCM AKU...huhuhu..tp skang ni insylh aku rasa da jmpa solusinya iatu kita jangan hidup dan bergantung kepada SEMANGAT, semangat x salah sebenarnya, tp nak wat sesuatu bnda cthnya nak solat, kita kna iringi ngan kefahaman...knapa kita mesti solat...kalo kita bergantung kpd semangat..lma kelamaan semangat itu akan luntur...huhuhu...so jdila malas nak mengerjakan solat.....Kita juga kna niat utk terus bergantung kpd Allah,..


huhhhhh....pnat gler nak wat ayat...papepun mintak maaf krn bnyak ayat yg tunggang terbalik...peringatan untuk diri sendiri yang mudah lalai dan alpa...huhuhu......

4 comments:

Ana FyruZ said...

salam masyitah..

MAsyi2..masyi2.. sayang sangat2 kat masyitah nie. huhu..

dont wori k.. kalau ada prgram orang akan bagitau. Maaf2 sangat2..x ingatkan masyitah 'pagi' tue. Sbb org pun terkantoii gak..aduihh..

rasanya org nasib baik sikit sbb intan( adik PPM) call awal sikit.

Tapi alhamdulilah, ALLAH takkan biarkan hambanya rasa sedih.. sat lagi dia bagi pelangi buat hatinya.. ALhamdulilah ALLAh gantikan dgn halaqah malam itu. Syukur2..

masyitah.. jgn sesekali putus asa ye. Org sntiasa doakan masyitah kuat dan istiqamah.. Hmm hanya ALLAH yang tahu situasi masyitah. Allah tahu the best for u dear.. So jgn rasa ragu2 lagi.. teruskan perjuangan dengan brsungguh2.. =)

Apa2 program org akan paste kat blog orang..orang janji. insyaALLAH.=)

sayang masyitah =)

marsitah said...

terima kasih fairusku...

huhu..tbe2 jd sedih lak....

terharu org dgr fairus mcm 2...

thanks doakan org ek...org

hargainya...Actually kehidupan org

lalui bnyak sgt

cbran..dugaaN..kesusahan...susah

nak faham jalan ini...ragu-

ragu..kdg2 ragu2 btol ke jalan yg

org pilih ini...mcm2 yg bermain di

fikiran..tp alhamdulillah org

serahkan semuanya pada Allah

s.w.t...org berdoa je....huhuhu..

papepun syg fairus kerana Allah

s.w.t..

Daud Mili said...

selamat hari raya..~

marsitah said...

selamat hari raya utk kmu..hehe..