Friday, January 1, 2010

my life my story.....APABILA BERCAKAP TG AZAM...


salam.....

da lme sy x menjenguk kat blog meniti hari....da bersawang da rasanya.... Skang ni sy da kat bumi minden,da kat kampus da skang nih...minggu2 awal ni ofkosla semua sibuk dgn sesi pendaftaran...Tp selamatlah sy da register tyme stay kat cni tyme cuti ari 2...hehehe...Bru2 ni keputusan exam diumumkan..alhamdulillah result sy ok je.. nak kata gempak 2 xla sgt...hehehe...yg x sangka ade satu subjek 2 mmg bapak gler pnya susah...sy dgr dri senior2 mmg susahlah..tq 2 prof sivamany...hehehe(gelak riak x??)..papepun berkat pertolongan allah jugak...yakinlah Allah sebaik2 penolong...sem ni tgl lgi satu sem utk sy abiskan master sy...tgl nak abiskan beberapa subjek n project...tp yg best sem ni nti kne g HUSM selama berapa mggu ntah...kne blaja kat sne... Baru2 ni ade membe lme kol...membe tyme sek men dulu...nme dia shafinas...sy agak tertarek dgn soklan dia..."ko camne skang???"..masih inikah??itukah???Sebenarnya bukan mudah utk sy berdiri dgn keadaan skang nih..susah sgt..ade je halangan..tp sy tanamkan dalam diri sy jgn jadikan halangan itu sbg alasan utk sy xnak berada dlm keadaan skang nih...kdg2 sy tewas jugak..pas 2 bgn...pas 2 tewas lgi..bgn plak..mcm itulah sy...huhuhu...tp sy xkan mengalah dlm pencarian sebuah keredhaan..selagi lilin harapan masih menyala..sy xkan mengalah walopun ditgh2 pencarian sy sering tersungkur...jgn mengalah!!!(kata2 semangat utk diiri sendiri)... Lega dpt luahkan ape yg nak diluahkan...kdg2 terpikir..npe bnyak sgt konflik n kerenah kehidupan yg sy kne hadap ha...dlu tyme dlu2 rse mcm idop sng je...xyah pikir pape...tp skang mcm2 kne pikir..ini boleh..itu x boleh...semua kne amik kisah...semua kne amik thu...dulu ckp main redah jer...tp skang kne cover percakapan supaya x sakitkan hati org lain...kne byakkan sabar...yer mmg kne bnyak sabar...sy bukan nak merungut..jas nak luahkan ape yg sy rasa ok...yer ramai org kata jalan ke syurga bnyak halangan tp jalan ke neraka cukup mudah...emmmm tp alhamdulillah...sy xpernah menyesal dgn jalan yg sy pilih..kerana inilah dinamakan perjuanganku...(ini jawapan yg sy dpt dari sahabat yg sy sygi FAIRUS)...BETUL INILAH PERJUANGAN SY... oKEHHHH...skang mari kita bercakap tg azam sempena tahun bru ini...setiap org ofkosla ade azam tahun baru...termasuklah sy...hehehe...Azam sy tahun ni ofkoslah nak yg terbaik berelaku dlm semua aspek kehidupan sy..hehehe..Antara azam bru sy ialah..bnyak aspek sebenarnya..hehehe...kita mulakan dari aspek belajar...sy nak tamatkan master sy dgn cemerlang..insylh..kalo ade rezeki insylh nak sambung lgi...mge Allah kabulkan..doakan sy...bukan pe dlu cta2 sy nak jdi DR medic...last2 terpilih jalan lain...so dat y la sy nak sambung smpai phd...dpr DR phd pun ok la...insylh kalo ade rezeki adela...cme sy kne yakin dgn percaturan Allah...tp yg penting kne sematkan dalam hati niat belaja krn apa n kerana siapa...yep mestila belaja krn ALLAH n utk mendapat keredhaanNya...Sem ni nak blaja betol2..da xnak main2 da..hehehe..nak fokus..nak jadi skema...da xnak blaja last2 minit...nak rjin g ,libry..tp yg kelakanya g libry sembang je lebih..hehehe... Dari aspek perangai lak, insylah nak ubah aksi2 buruk sy nih...nak jadi lebih sopan,lemah lembut dan berhemah...(ahaks..)..hehe(cis bajet bagus lak minah ni..)...nak kurangkan gelak kuat...nak kurangkan buat lawak bodo.hehehe...nak jadi lebih berbudi bahasa....sebelum ni bukannya sy x lemah lembut..berbudi bahasa..cme nak tingkatkan prestasi kurgkan kontroversi..betol x??hehehe...satu g nak kurgkan ckp2 kosong....kurgkan gosip2...tp cmne ek sy nak kurangkan gosip2??...sebabnya disekeliling sy nih bnyak jer antena2 ASTRO bergerak...hehehe..tp xpe sy akan cbe elakkan...cbe xnak membazir..bkn pe sy sgt fanatik kat coklat2 dipasaran...sy juga ske membazir membeli pakaian n 2dung2 yg cantek...dgn perbuatan sy ini mungkin sy akan benkrap...sy juga nak kurangkan blek umah...yela korg bygkan sekali sy blek KL duit sy abis mesti dlm 50 hinggit...itui termasuk tambang naik LRT n teksi...lastly sy da xnak tanguhkan keje...kalo bole ari ni dpt asigmnet esok da nak anta(gler pnya lah over)...watever keje la...heheh..itulah azam dri aspek perangai sy... Dari aspek aktiviti harian nak tingkatkan mutabaah harian sy(ayat skema BM SPM)..

nak tingkatkan mutabaah harian sy...cth buat msa skang ni sy jas bca mathurat 4 kali dlm seminggu mathurat..tp taun ni insylh nak bce setiap hari...tp bkn pe sy ni da la mlas kdg2 2..xpe sy kne kuat n smgt..kne berjuang..nak tingkatkan bce alquran..skang ni sy berpegang konsep pas abis setiap solat mesti kne bce atleast 2 page...maybe azam taun nih every solat nak abiskan dlm 3 page..stgh org ckp mesti sikit je..tp atleast sy rsa setakat ni je kemampuan sy..bkn pe sy cme nak konsisten..kalo bce bnyak2 tp x konsisten pun xleh..yeke(pandai2 je)....skang ni istifar dlm 100 kali dlm sehari..tp maybe nak wat lebih kit...pas 2 nak tingkatkan prestasi solat2 sunat...skang ni semiggu jas 2 kali je wat solat tahajud,insylh thn ni nak wat solat tahajud dlm 3 kali seminggu..go!! marsitah..u can do it...azam taun ni rsa cam nak wat solat dhuha..tp kekangan masa la plak..insylh akan buat jgak walopun sekali dlm seminggu..(maaf ye kalo sy terover menulis dgn azam2 sy nih...untuk diri sendiri sje)..


Satu g azam dari aspek tarbiah..yg mesti kne wat, maintain g usrah mcm sebelum2 ni...setiap mggu sy ade 3 usrah kne g...mle2 mcm nak buang salah satu usrah yg sy ikuti..tp semua usrah2 yg sy g, ukhwah antara ahli2 sgt kuat...x sampai ati nak kuar..xpela sy akan berkorban masa sy utk g semua sekali..yelah org mcm sy nih xleh satu usrah je cz sy ni selalu lemah kalo x dibimbing..cepat lpe...tp YG penting sgt merindui usrah SISTER(fairus,kak wani,dilah,nini,shida,kak kiki n abel)...pas 2 ade bedah buku lak sekali semigu..pas 2 ade kelas pembandingan agama lak...mcm pening lak bnyak2...xpe sy kne berkorban mase..sebelum2 ni alhamdulilh leh wat so xde alasan la utk taun nih sy nak keluar...actualy sy suka sibukkan diri drpd duk sje..sy ni xla baik sgt..ble duk sje ni ade je bnda buang masa yg sy nak wat..ble ade je msa ofkos la sy akan layan SPONTAN xpun tgk cte LAWAK BANG BIL.. pas 2 gelak terguling2 mcm ape ntah..hehehe..xpun KAROK kat bilik lgu2 sitinurhaliza dgn my romate kesygn..hehe..sudah la marsitah jgn buat benda2 itu sume okeh!!..tp yg penting azam tahun ni nak bnyak coolkan diri je...da xnak stress2 mcm sebelum ni....dan xnak pening pikir.da xnak pikir benda yg belum berlaku.....insylh mudah2an azam2 diatas sy dipermudahkan Allah...


Actually sy rasa itu je azam yg kne serius sy buat...sy nak jd org baik mcm kwn2 sy diluar sna..nak jadi mcm dayah,mcm mimi,mcm wani,mcm ika,mcm raja salwana, mcm fairus mcm muni mcm ina mcm shakila dan bnyak lagilah kwn2 sy..semua kwn2 sy baik.. kdg2 sy cemburu melihat kwn2 sy yg baik..mereka da sedia terdidik dari semua aspek sejak kecil..sy cme background family yg biasa2 shj..tp sy x rasa sedih pun cz sy syg sgt family sy..mereka2 adelah sumber inspirasi sy walopun sy bnyak dibesarkan oleh tokwan n maktok sy.........huhu...


Kpd kwn2 sy diluar sna SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU ISLAM...semoga kita perbanyakkan amalan....Biarkan masa berubah ,tapi aqidah jgn goyah.Silakan masa berganti,tapi keyakinan jgn mati.Ia adalah intan paling mahal,berharga, dan permata penyeri jiwa.Pejuangkan IMAN dan ISLAM..mge urusan2 kite semua dipermudahkan ALLAH...doakan sy ye kwn2.. semoga di tahun baru ini marilah kita menanam atau memperbaharui azam kita dan moga-moga dengan niat yang baik ini Allah SWT mempermudahkan perjalanan kehidupan kita menuju keredhaan dan syurga Allah SWT...insylh...

“Sesungguhnya amalan-amalan itu bergantung kepada niat, dan sesungguhnya bagi setiap manusia itu apa yang diniatkannya, sesiapa yang berhijrah kerana Allah dan Rasul-Nya, maka dia bakal mendapat balasan daripada Allah dan Rasul-Nya, dan sesiapa pula yang berhijrah kerana mencari kepentingan dunia atau kerana perumpuan yang ingin dikahwininya, maka dia akan mendapat apa yang diniatkan itu (serta dia tidak akan mendapat balasan baik oleh Allah).” (hadis Shahih, riwayat Bukhari dan Muslim)....

Sedikit perkongsian…

“Sesungguhnya orang-orang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut Allah gementar hatinya, dan apabila dibacakan ayat-ayat Allah kepadanya maka bertambahlah imannya, sedang mereka itu bertawakkal kepada Tuhannya.”

(Al-Anfal:2).


“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan dia mendapat siksa(dari kejahatan) yang dikerjakannya. (mereka berdo’a): ‘Ya tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau tersalah. Ya tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.” (Al Baqarah: 286)



Dari hatiku…maaf kalo post kali ni teremo,terover dan segala ter….xde maksud pape..cme penulisan utk diri sendiri…


.

2 comments:

Ana FyruZ said...

=)...

Masyitah.. Chaiyuk2!!
Semoga segala impian dan azam masyitah akan menjadi kenyataan..amin2..

Berjuanglah dengan sepenuh hatimu,
segenap jiwamu,
sebulat suaramu..
insyaALLAH
Segala yang sukar akan jadi mudah,
segala yang pahit terasa manisnya..
insyaALLAH wahai sahabat..
kepada ALLAH kita berserah..
kepada ALLAH jua kita berhadap..
selangkah kita kepadaNYA,
sepuluh langkah ALLAH berlari kepada kita...

ALL the best wahai sahabatku..

sayang masyitah kerana ALLAH taala..

harap dpt jumpa lagi..amin2..

:) :) :)

doakan org ya berjaya dunia dan akhirat.. =')

marsitah said...

salam...fairus...

terima kasih atas2 kata nasihatmu itu..

insylh org akan berjuang..huhu...

insylh org doakan fairus berjaya dunia dan akhirat..amin...

syg fairus krn Allah s.w.t...