Friday, July 2, 2010

Apabila al-quran berbicara tentang kiamat

salam pengislahan utk semua..

disini sy nk berkongsi beberapa ayt didalam al-quran yg menyebut tg kiamat...


Al-A'raf 187-188

Hanya Allah SWT-lah yang mengetahui waktu datangnya hari kiamat 187-188...

Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat, "Bilakah terjadinya?" Katakanlah, "Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku; tidak seorang pun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. Kiamat itu amat berat (huru-haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. Kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba." Mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah, "Sesungguhnya pengetahuan tentang hari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui." 188 Katakanlah, "Aku tidak berkuasa menarik kemanfaatan bagi diriku dan tidak (pula) menolak kemudaratan kecuali yang dikehendaki Allah. Dan sekiranya aku mengetahui yang gaib, tentulah aku membuat kebajikan sebanyak-banyaknya dan aku tidak akan ditimpa kemudaratan. Aku tidak lain hanyalah pemberi peringatan, dan pembawa berita gembira bagi orang-orang yang beriman."


Surah An-Nahl:1

Ketetapan Allah pasti dtg,maka jgnlah kamu meminta agar dipercepat(datangnya).Maha
suci Allah dan MahaTinggi Dia dari apa yg mereka persekutukan.


Surah Muhammad:18

Maka tidaklah yang mereka tunggu-tunggu, melainkan hari kiamat (yaitu) yang datang kepada mereka dengan tiba-tiba, karena sesungguhnya telah datang tanda-tandanya. Maka apakah faedahnya bagi mereka kesadaran mereka itu apabila hari Kiamat sudah datang?


Surah Al-Hajj:7
Dan sesungguhnya hari kiamat itu pastilah datang, tak ada keraguan padanya ...


Al-Hijr:85
Dan tidaklah Kami ciptakan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya, melainkan dengan benar. Dan sesungguhnya saat (kiamat) itu pasti akan datang, maka maafkanlah (mereka) dengan cara yang baik .


Az Zukhruf: 61
Dan sesungguhnya Isa itu benar-benar memberikan pengetahuan tentang hari kiamat. Karena itu janganlah kamu ragu-ragu tentang kiamat itu dan ikutilah Aku. Inilah jalan yang lurus.


Ya, hari ini. Hari ini adalah hari yang paling berharga yang kita benar-benar miliki. Hargailah ia dengan sepenuh hati. Hiaskan paginya dengan bunga-bunga jiwa yang putih suci
dan sedingin embun pagi. Jangan kita tangguhkan segala kebaikan, lakukan yang terbaik dan termampu. Ketika kita dipagi harinya, jangan kita tunggu hingga ketengahari atau kepetangnya. Penuhi piala hati kita dengan taqwa dan hiasi diri kita dengan budi dan akhlaq terpuji. Jadikanlah semalam sebagai sempadan segala dendam dan benci lalu kita memandang manusia dengan sinar kasih sayang dan kemaafan. Segala dendam dan benci telah kita hanyutkan bersama mimpi malam tadi setelah kita pejamkan mata kita bersama wudhu dan kerinduan syurga Ilahi.Tiada yang lebih berharga dari hari ini. Hari yang masih kita miliki untuk kita hiasi dengan amal penyelamat diri, dari azab neraka yang tidak terperi juga untuk syurga dan keredhaan Ilahi. Ringankanlah bebanmu
untuk hari ini, untuk kau galas segala kemuliaan diri. Juga untuk jiwamu tabah menongkah ombak kehidupan setinggi langit.

semoga perkongsian ini semakin mendekatkan diri kita pada allah s.w.t....

11:14 a.m
3 julai 2010



No comments: